9,5
754 beoordelingen
Terug naar overzicht
Toyota-World-electric-strategy-hero-dealersite.jpg

Hybrides zijn voorloper in CO2-reductie

Zo kijkt Toyota naar elektrificatie

Overstappen naar geëlektrificeerde auto’s is een van de manieren om wereldwijd de CO2-uitstoot te verlagen. Met volledig elektrische auto’s wordt de meeste reductie bereikt, maar die zijn duurder dan conventionele auto’s. Drie hybrideauto’s bereiken ongeveer dezelfde CO2-reductie als één volledig elektrische auto. Doordat een hybride-elektrische auto veel betaalbaarder is dan een volledig elektrische auto en ook in grotere aantallen wordt verkocht, zijn hybrideauto’s voorlopers in de verlaging van de CO2-uitstoot.

Geëlektrificeerd gamma

Toyota werkt aan een geëlektrificeerd gamma duurzame, praktische auto’s die minder CO2 uitstoten. Het introduceerde sinds de eerste hybride – de Prius in 1997 – ook plug-in hybride-elektrische modellen zoals RAV4 PHEV en brandstofcel-elektrische auto’s zoals de Mirai. Binnenkort verschijnt de volledig elektrische bZ4X. Toyota heeft ruim 18 miljoen hybrideauto’s verkocht die samen net zo veel CO2 bespaarden als ruim 5 miljoen volledig elektrische auto’s. Het aantal daarvoor geproduceerde accu’s komt overeen met het aantal accupakketten voor 260.000 volledig elektrische auto’s. Kortom: met de accu’s voor 260.000 volledig elektrische auto’s heeft Toyota voor 5,5 miljoen volledig elektrische auto’s CO2-emissies bespaard.

Duurzame toekomst

Hoewel geëlektrificeerde auto’s ‘groen’ zijn, is de elektriciteit om de accu’s op te laden dat niet altijd. Op www.rijksoverheid.nl is te lezen dat de Europese Unie streeft naar een CO2-reductie van 55%. De Nederlandse overheid wil dat de energievoorziening in 2050 bijna geheel duurzaam en CO2-neutraal is. In het Klimaatakkoord is afgesproken te streven naar een aandeel van 70% hernieuwbare elektriciteit in de totale elektriciteitsproductie tegen 2030. De EU-lidstaten streven ernaar dat in 2030 minimaal 32% van de in de Europese Unie geproduceerde energie (elektriciteit, gas en warmte) duurzaam is opgewekt.

Toyota-World-electric-strategy-Yaris-Cross-1140.jpg
Toyota’s batterijstrategie

Om aan de praktische en duurzaamheidseisen van de toekomst te voldoen, investeert Toyota circa 11,6 miljard euro in de ontwikkeling van zogenoemde solid-state accu’s. Die zijn lichter, veiliger, duurzamer en uiteindelijk goedkoper dan de huidige accu’s in volledig elektrische auto’s. Ze laden ook sneller op en het doel is dat ze dertig jaar lang maar liefst 90% van hun oorspronkelijke capaciteit behouden. Toyota heeft al meer dan duizend patenten op de technologie voor solid-state accu’s – meer dan elke andere autofabrikant. De verwachting is dat de solid-state accu’s vanaf 2025 in productie gaan.

Toyota bZ

Overheden stimuleren elektrificatie omdat conventionele auto’s te veel CO2 en NOx uitstoten. De meeste automobilisten kunnen al zonder problemen overschakelen van een benzine- of dieselauto naar een (zelfopladende) hybride. Maar overstappen naar een volledig elektrische auto is voor velen een te grote stap. Daarom introduceert Toyota medio 2022 de bZ-serie – een submerk voor volledig elektrische auto’s. Op basis van de ruim twintig jaar kennis en ervaring van Toyota op het gebied van elektrificatie, biedt de Toyota bZ4X volgend jaar al een eerste kijkje in de toekomst. In 2024 verschijnen nog twee volledig elektrische auto’s.

Toyota-World-electric-strategy-bZ4X-1140.jpg
Langetermijnplan

Voor sommigen zijn volledig elektrische auto’s de ideale oplossing om CO2-emissies te beperken, maar voor velen is de volledig elektrische auto nog een stap te ver. In gebieden waar onvoldoende snellaadstations zijn, is een hybride of plug-in hybride een praktischere optie om bij te dragen aan de CO2-verlaging. Het gaat immers niet per se om de aandrijflijn, maar om de reductie van uitstoot. Onder het motto ‘Think globally, act locally’ en gelet op de beperkte beschikbaarheid van accu’s, zijn hybrideauto’s de manier om CO2-emissies ingrijpend te beperken, vandaag al. Hybrides zijn een perfect alternatief voor conventionele benzine- en dieselauto’s.

85% elektrisch rijden

Toyota gelooft dat het nog geen tijd is om volledig elektrische auto’s in massaproductie te nemen. Wees gerust: als het zover is, dan is Toyota toonaangevend met de beste technologie. Net zoals we dat zijn met onze hybrideauto’s: onze zelfopladende hybridemodellen kunnen tot wel 85% van de tijd elektrisch rijden. De bZ4X heeft naar onze verwachting na tien jaar gebruik nog altijd 90% van zijn batterijcapaciteit – een van de hoogste percentages ter wereld. De bZ4X verschijnt op de markt zodra de markt ernaar vraagt. Maar Toyota biedt nu al voor iedereen een geschikte vorm van elektrisch rijden.

Meer over de bZ4X Inschrijven Toyota nieuwsbrief